Δυο λόγια για τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Την ίδια στιγμή, που αποτυχημένες επιλογές του νεοφιλελευθερισμού διαφαίνονται σε όλο τον κόσμο, μέσα από την πρωτοφανή χρηματοπιστωτική κρίση, οι πολιτικές ελίτ της χώρας, εντείνουν την νεοφιλελεύθερη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση σε όλες τις βαθμίδες. Η εκπαιδευτική αναδιάρθρωση που ξεκίνησε την άνοιξη του 2006 με την προσπάθεια αναθεώρησης του άρθρου 16 και το νόμο Γιαννάκου, συνεχίστηκε το φετινό καλοκαίρι, με την  σταδιακή αναγνώριση των  πτυχίων των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών, ως ισότιμα με τα κρατικά.
Από την υπογραφή της συνθήκης της Λισσαβόνας και έπειτα, οι χώρες μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χαράσσουν την εκπαιδευτική τους στρατηγική με βάση, την ενσωμάτωσή του θεσμού της εκπαίδευσης στη σφαίρα του αγοραίου εμπορίου. Στη λογική αυτή, στην Ελλάδα επιδιώχθηκε από τη μία η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία του Δημοσίου Πανεπιστημίου και από την άλλη, το άνοιγμα μια νέας επενδυτικής κατηγορίας, της Ανώτατης Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Η ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των Δημοσίων Α.Ε.Ι. απορρέει από ολόκληρη τη φιλοσοφία του νόμου Γιαννάκου, θέτοντας σε περίοπτη θέση, τη κατάρτιση ενός τετραετούς αναπτυξιακού προγράμματος για κάθε σχολή, πρόγραμμα που περιλαμβάνει την συγκρότηση προπτυχιακών προγραμμάτων ικανών να ειδικεύσουν τους σπουδαστές σε αντικείμενα προσφιλή στην αγορά. Το αντίστοιχο πρόγραμμα στη σχολή μας θα δώσει ένταση στην πολιτική στατιστική (
gallop) και στην οικονομική θεωρία (marketing) , μην επιτρέποντας την διδασκαλία πολιτικής Ιστορίας η Φιλοσοφίας.
Από την άλλη, ο ορισμός των 2ν ετών ως όριο για την ολοκλήρωση των σπουδών σε συνδυασμό με την ύπαρξη προαπαιτούμενων μαθημάτων (η εξέταση σε ένα μάθημα προϋποθέτει την επιτυχή εξέταση σε κάποιο προηγούμενο π.χ. κοινωνιολογία 1, κοινωνιολογία 2), εντείνει τη ταχύτητα της μορφωτικής διαδικασίας. Στο ίδιο πλαίσιο, εντάσσεται και μια πρωτοφανή επίθεση στην διαδικασία κατάκτησης της γνώσης, καθώς από την κατάκτηση των πολλαπλών συγγραμμάτων, πλέον ορίζεται η απόδοση ενός βιβλίου ανά μάθημα, την ίδια στιγμή που οι βιβλιοθήκες της χώρας μένουν λιγοστές και με ελάχιστους τίτλους βιβλίων.
Το νομικό καθεστώς της αξιολόγησης, προωθεί την κατηγοριοποίηση των σχολών σε αυτές που ενδιαφέρουν τον επιχειρηματικό κόσμο και σε αυτές που δεν υπάρχει καμία δυνατότητα επαγγελματικής ανέλιξης, όπως για παράδειγμα η Σχολή Πολιτικών Επιστημών. Η ερευνητική διαδικασία, όλο και περισσότερο χρηματοδοτείται από επιχειρηματίες που κατευθύνουν τη παραγωγή νέας γνώσης με βάση τα επενδυτικά τους συμφέροντα. Έτσι η έρευνα για τα μεταλλαγμένα τρόφιμα, προφανώς και θα προτιμηθεί από την έρευνα οικολογικών μορφών καλλιέργειας όταν χρηματοδότης θα είναι ο «Μπαρμπαστάθης». Τέλος προωθείται ο αποχαρακτηρισμός των προαυλίων χώρων των Α.Ε.Ι. ως χώρου ασύλου, καθιστώντας με το χρόνο δυνατή την εποπτεία όλων των πολιτικών πρωτοβουλιών.
Τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών. Πάρα τη μη ψήφιση της αναθεώρησης του άρθρου 16, η θέσπιση ενός μηχανισμού ιδιωτικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης πραγματοποιήθηκε το καλοκαίρι με τη νομιμοποίηση των πτυχίων των κολεγίων. Η λογική των Κ.Ε.Σ. είναι από τη μια να υπάρχουν κολέγια, παροχής φθηνής ειδικευμένης γνώσης, που θα στελεχώνονται από φοιτητές χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων  που δεν εισήχθησαν σε κάποιο ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Έτσι θα γεννηθεί μια γενιά, φτωχών και αμόρφωτων  πτυχιούχων κομμωτικής, ηχοληψίας ή μακιγιαρίσματος με απόλυτα εξειδικευμένη γνώση, χωρίς καμία ολόπλευρη μάθηση και με πενιχρά επαγγελματικά δικαιώματα (μισθό κάτω των 700 ευρώ) διατηρώντας στο ακέραιο την οικονομική τους προέλευση. Από την άλλη, τα παιδιά των εύπορων οικογενειών θα έχουν την δυνατότητα να φοιτούν, πληρώνοντας τεράστια δίδακτρα, σε κάποιο από τα πολυδιαφημισμένα κολέγια, με κλάδο το μάρκετινγκ ή τη διοίκηση επιχειρήσεων κατακτώντας στο εργασιακό αύριο μια από τις διευθυντικές θέσεις με μισθούς άνω των 1500 ευρώ. Στη πραγματικότητα, ουσιαστικά προωθείται η κάθετη διαίρεση μέσα από τα Κ.Ε.Σ. των υποψηφίων εργαζομένων σε αυτούς, που θα στελεχώνουν τις ειδικευμένες θέσεις και σε αυτούς που θα διευθύνουν από τα πάνω, την ίδια στιγμή που οι προνομιούχοι θα κληροδοτούν τα προνόμιά τους στα παιδιά τους ψαλιδίζοντας οποιαδήποτε ευκαιρία κοινωνικής ανέλιξης για τα παιδιά των χαμηλόμισθων.  Τα πτυχία των κολεγιών πληροφορικής ή δημοσιογραφίας, αν και δεν θα αντικατοπτρίζουν το ίδιο γνωστικό υπόβαθρο, θα έχουν την ίδια αξία με τα Δημόσια Α.Ε.Ι. και ως εκ τούτου οι κάτοχοί τους θα προτιμώνται σε αντίστοιχες θέσεις εργασίας.  Η διαδικασία αυτή ουσιαστικά, θα οδηγήσει στην οριστική παρακμή των Δημοσίων Α.Ε.Ι. καθώς η αξία των πτυχίων των Δημοσίων Α.Ε.Ι. θα υποβαθμιστεί αρκετά, ενώ  η σχετική πολύμορφη απόδοσης της γνώσης στα Α.Ε.Ι. θα αδυνατίσει να αντιπαρατεθεί στο προνομιακό ρόλο της ειδίκευσης στο αγοραίο περιβάλλον.
Εμείς ωστόσο, δεν εχθρευόμαστε τη σπουδή στα Κ.Ε.Σ. μερίδας των νέων, ούτε δεχόμαστε τη λογική του μεταξύ μας ανταγωνισμού.  Εναντιωνόμαστε όμως, στην παραπαιδεία και στη λογική αυτών που εκμεταλλεύονται τα όνειρα και τις ελπίδες των νέων, για μια αξιοπρεπή επαγγελματική αποκατάσταση, προφέροντας στη πραγματικότητα το διαβατήριο για την εργασιακή επισφάλεια.

Advertisements

One response to “Δυο λόγια για τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

  1. παιδια παίζει αυτη η εκδηλωση
    http://athens.indymedia.org/calendar/event.php?id=12267
    στη σχολή σας

    αν θελετε ελάτε, δεν προλαβαμε να ενημερωσουμε και πολύ για να το τρεξουμε μαζί με άλλους, λόγω πίεσης χρόνου

    επίσης εννοείτε ότι ενημερώνετε και καλείτε όποιον θέλετε

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s