Υποθαλάσσια αρτηρία: Ενα νέο έκτρωμα στην πόλη

t_ypothalassia2.jpg

H υποθαλάσσια αρτηρία αποτελεί μία προσπάθεια ένωσης της δυτικής πλευράς της πόλης με την ανατολική, παρακάμπτοντας το ιστορικό κέντρο της πόλης. Είναι ένας οδικός άξονας που θα διασχίζει υπόγεια και εν μέρει υποθαλάσσια (θα βυθίζεται περίπου στο ύψος των Δικαστηρίων και θα βγαίνει πάλι στην επιφάνεια μετά το ξενοδοχείο Μακεδονία Παλλάς) το ιστορικό κέντρο της πόλης.  Η σύμβαση του έργου υπογράφηκε στις 31/10/2006 και στη συνέχεια πήγε για επικύρωση στη Βουλή. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΥΠΕΧΩΔΕ οι εργασίες που, τυπικά, έχουν ήδη αρχίσει, θα ολοκληρωθούν μέσα σε 4χρόνια.

Έχει μήκος 6,5 χλμ (εκ των οποίων τα 4 χλμ υπόγεια) και πλάτος 34 μέτρα. Ο κύριος κορμός έχει τρεις λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, λωρίδα έκτακτης ανάγκης και πεζοδρόμια. Ξεκινά από την οδό Κωλέττη στην Δυτική είσοδο της πόλης και καταλήγει μέσω της λεωφόρου Μ. Αλεξάνδρου στην οδό Π. Συνδίκα.

Υπάρχουν δυο σταθμοί διοδίων και για τις δυο κατευθύνσεις. Ο πρώτος σταθμός είναι από την είσοδο της Αθήνας στο ύψος της οδού Κωλέττη και ο δρόμος βυθίζεται πριν από τη συμβολή με τη Δωδεκανήσου. Ο δεύτερος σταθμός είναι λίγο παρακάτω, στο ύψος περίπου των Δικαστηρίων.

Ο βασικός κορμός του έργου συμπληρώνεται με πρόσθετους κλάδους εισόδου – εξόδου, ώστε η αρτηρία συνδεόμενη με το βασικό οδικό δίκτυο του κέντρου να απαλύνει το κυκλοφοριακό πρόβλημα. Για τον εξαερισμό του υποθαλάσσιου τμήματος θα δημιουργηθεί πύργος ύψους 15 μέτρων στην πρώτη προβλήτα του λιμανιού και ενδεχομένως ένας δεύτερος στην περιοχή της παλιάς Ηλεκτρικής Εταιρείας.

Το έργο κατασκευάζεται με τη μέθοδο της «Σύμπραξης δημοσίου – ιδιωτικού». Τα αναλυτικά τεχνικοοικονομικά στοιχεία σχετικά με το έργο δεν έχουν ανακοινωθεί. Η «υποθαλάσσια αρτηρία» έχει προϋπολογισμό 517 εκ. €., εκ των οποίων τα 96,5 εκ. € είναι επιχορήγηση του δημοσίου, τα 50 εκατ. € είναι η συμμετοχή του εργολάβου και τα υπόλοιπα θα τα δανειστεί από τράπεζες.  Με τη σύμβαση αυτή η ανάδοχος κοινοπραξία αποκτά προνόμια , όπως πχ το να μπλοκάρει άλλα συγκοινωνιακά έργα αν αυτά απειλούν την αποδοτικότητα της επένδυσης του. Το κόστος των διοδίων κατά την έναρξη έχει οριστεί στα 2 €.

Είναι γεγονός ότι οι υπεύθυνοι για την εκτέλεση του έργου καθώς και το ΥΠΕΧΩΔΕ αγνόησαν παντελώς  την αντίδραση της τοπικής κοινωνίας στη δημιουργία αυτού του δρόμου- «τέρατος» στο κέντρο της πόλης καθώς και τις φωνές που προέβαλαν επιχειρήματα κατά της δημιουργίας της. Παρόλα αυτά όμως τα επιχειρήματα που προέβαλαν οι πολέμιοι της είναι πολύ σοβαρά και σχετίζονται με:

· Τις συνέπειες που θα έχει το έργο στο πράσινο της περιοχής και την ευρύτερη «εμφάνιση της πόλης»

    Για την κατασκευή του έργου αυτού θα χρειαστεί «διάνοιξη» της παραλιακής, εις βάρος του πρασίνου της περιοχής.  Έτσι τα έργα ανάπλασης της παραλιακής που κατασκευάζονται σήμερα θα «καταστραφούν» και αυτά μαζί με τις δενδροστοιχίες που υπάρχουν εκατέρωθεν του δρόμου. Θα ξηλωθούν οι δενδροστοιχίες εκατέρωθεν της Μ. Αλεξάνδρου και πιθανόν θα καταστραφεί μέρος των πάρκων που φτιάχνεται τώρα στην παραλιακή. Συνολικά, περίπου 30 στρέμματα δυτικά και 30 στρέμματα ανατολικά χαρακτηρισμένων κοινόχρηστων χώρων πρασίνου θα μετατραπούν σε άσφαλτο. Έκταση που αποτελεί περίπου το 10% των υφιστάμενων κοινόχρηστων χώρων πρασίνου του Δήμου Θεσσαλονίκης. Η υποθαλάσσια αρτηρία αποκόπτει τον ιστό της πόλης από την παραλία, αφού η πρόσβαση σε αυτήν θα γίνεται μόνο μέσω τριών πεζογεφυρών. Μετά τη βύθιση, υποθαλάσσιο τμήμα συνεχίζει νοτιότερα κατεδαφίζοντας μεγάλο τμήμα από το ιστορικό διατηρητέο σύνολο των χερσαίων αποθηκών του λιμένα . Το έργο αυτό οδηγεί σε ενθάρρυνση της χρήσης του αυτοκινήτου στο κέντρο της πόλης, εν αντιθέσει με τις κατευθύνσεις της Ε.Ε. οι οποίες στηρίζουν την επέκταση της χρήσης μέσων μαζικής μεταφοράς στα μεγάλα αστικά κέντρα.

    · Τα αποτελέσματα που θα έχει τελικά στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Θεσσαλονίκης

      Είναι γεγονός ότι το έργο αυτό περιορίζει τη συνολική βελτίωση του κυκλοφοριακού της πόλης καθώς για παράδειγμα δεν επιτρέπει την ανάπτυξη συστημάτων σταθερής τροχιάς του ΟΣΕ (δημιουργώντας έτσι προβλήματα στον προαστιακό σιδηρόδρομο). Προβλήματα θα δημιουργηθούν όμως και στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων (την επίλυση των οποίων υποτίθεται ότι θα έλυνε η δημιουργία της υποθαλάσσιας) αφού αυτά βγαίνοντας από την υποθαλάσσια θα μποτιλιάρουν στην Ανθέων και είναι πολύ πιθανό το μποτιλιάρισμα θα φτάνει πίσω μέχρι την υποθαλάσσια.

      · Τις διαδικασίες «διαβούλευσης» που ακολουθήθηκαν ώστε να αποφασιστεί η εκτέλεση του έργου

        Η κατασκευή του συγκεκριμένου έργου δεν αιτιολογήθηκε  επειδή αυτή τη χρονική στιγμή τα δεδομένα και οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι χρειάζεται πραγματικά αλλά με το επιχείρημα ότι “είχε ζητηθεί παλιότερα”. Tο πλήρες κείμενο της σύμβασης παραχώρησης δε τέθηκε ποτέ σε δημόσια διαβούλευση πριν την κατάθεση του στη Βουλή. Και σε αυτήν την περίπτωση η κοινωνική διαβούλευση ταυτίστηκε με το ότι το Υπουργείο ανακοίνωσε τις αποφάσεις του και στη συνέχεια η υπόθεση παραπέμφθηκε στις απόψεις των πολιτικών παρατάξεων υποθέτοντας ότι και η υπόλοιπη κοινωνία εκφράστηκε απόλυτα για το ζήτημα μέσω αυτών.

        · Την απουσία ενημέρωσης των κατοίκων για την μορφή, το μέγεθος και τον προϋπολογισμό του έργου

          Σύμφωνα με γκάλοπ της εφημερίδας «Μακεδονία» το 71,2% των κατοίκων της πόλης δεν γνωρίζουν ούτε την ακριβή χάραξη αλλά κυρίως ούτε καθοριστικά στοιχεία της σύμβασης. Μέχρι σήμερα δεν είναι εύκολη η πρόσβαση στα αναλυτικά σχέδια του έργου, αφού δεν υπάρχει μια μακέτα ώστε ο πολίτης να κατανοήσει τις αλλαγές που θα επιφέρει η δημιουργία της υποθαλάσσιας αρτηρίας στην πόλη του. Οι υπεύθυνοι όμως επιμένουν ότι το συγκεκριμένο έργο θα συμβάλει στην επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος που αντιμετωπίζει η πόλη μας. Λύσεις που θα οδηγήσουν προς αυτή την κατεύθυνση χωρίς να δαπανηθούν τόσα χρήματα υπάρχουν. (όπως η ύπαρξη καλύτερου ελέγχου της κυκλοφορίας και της στάθμευσης, η ολοκλήρωση της περιφερειακής οδού και ο περιορισμός της εισόδου και παραμονής των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης) Αλλά μάλλον τα 517 εκ. € που θα σπαταληθούν δεν αφήνουν κάποιους να τις δουν…

          Advertisements

          4 responses to “Υποθαλάσσια αρτηρία: Ενα νέο έκτρωμα στην πόλη

          1. Συνέλευση, φίλε, Λευτέρη, που δεν αποκαλύπτεις, το όνομά σου έχουμε, 20/2/08 με θέμα το Ασφαλιστικό!! Εν τω μεταξύ ελπίζουμε, να είσαι καλά και να διαβάζεις καθημερινά!!

          2. Χαιρετώ τους άλλους δύο πρώην Αππίτες και τους εύχομαι να είναι καλά όπου κι αν βρίσκονται.

            Υ.Γ. ΚΑΠΗ ΑΠΠΕ το ‘χουμε κάνει εδώ μέσα…

          Σχολιάστε

          Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

          Λογότυπο WordPress.com

          Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

          Φωτογραφία Twitter

          Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

          Φωτογραφία Facebook

          Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

          Φωτογραφία Google+

          Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

          Σύνδεση με %s